Povinná výbava jízdního kola
Pokud vyrážíte s kolem na silnici, stáváte se účastníkem silničního provozu a mimo to, že se musíte chovat dle dopravních předpisů, i vaše kolo by mělo být správně vybaveno.
Oproti starému znění zní současný zákon poměrně rozumně. Byly zrušeny v současné době již trochu úsměvné položky jako kryt řetězu nebo pro někoho zbytečný zvonek či blatníky a zůstalo opravdu jen vybavení nezbytné k bezpečné jízdě. Zajímavým faktem je, že veškeré odrazky se dají nahradit moderními reflexními materiály na oblečení, botech, brašnách nebo jinde na kole. Toto opatření je rozumné, protože mnohá horská kola se prodávají bez odrazek a pokud ano, odrazky se často ulomí a upadnou.
Schválně porovnejte, jak na tom se svým kolem jste :-):
Dle přílohy č. 13 vyhlášky č. 341/2002 Sb. musí být jízdní kola vybavena takto:
(text uvádím v plném znění, důležité praktické informace jsou vyznačeny tučně)
a) dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
b) volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.),
c) zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,
d) matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,
e) zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 - 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st.; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
f) přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st.; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
g) odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,
h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,
b) zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky; zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
c) zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.
Dále platí, že:
Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno a opatřeno pevnými podpěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a podpěry musí být provedeny a umístěny tak, aby nemohlo dojít ke zranění dítěte při jízdě ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. Je-li jízdní kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být tento nosič řádně a spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy.
Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by zjevně narušovaly bezpečnost jízdy.
Případné nedostatky v povinné výbavě mohou znamenat pro cyklistu i citelné sankce, na místě lze totiž za porušení shora uvedeného uložit pokutu až do jednoho tisíce korun.
Podle zákona č. 316/2000 Sb. je cyklista mladší 15 let povinen užít ochranou přilbu schváleného typu a mít ji nasazenou a řádně upevněnou na hlavě a to za jízdy v provozu i mimo něj.
Oddíl UFO nicméně doporučuje nosit přilbu všem cyklistům bez ohledu na věk. Hlava dospělého není o moc tvrdší :-) než hlava dítěte. Neméně podstatnou součástí výbavy cyklisty jsou také sluneční (nebo i čiré) brýle a rukavičky. Přilba vás uchrání při opravdu nebezpečném pádu, zato brýle a rukavičky chrání cyklistu při mnohem častějších situacích, kterým nelze zabránit, jako jsou občasné pády při nezvládnutí řízení nebo "vystřelený" kamínek od člověka před vámi. A věřte, škvára pod kůží v dlaních ani kamínek v oku nejsou příjemnou záležitostí. Zvláště nebezpečná je absence brýlí, při které může jakákoliv muška, kamínek nebo jen bláto, které vám vlétne do oka, způsobit opravdu nebezpečnou nehodu s velmi vážnými následky.
(Zpracoval KUKI, 23. 3. 2007)
Text byl částečně převzat z webu www.na-kole.wz.cz a informačního letáku BESIPu www.ibesip.cz.