Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak prohlédnout kolo před první vyjížďkou?

ObrazekNěkteří z UFOunů určitě na kole jezdí i v zimě nebo na začátku jara, ale kola mnohých jistě celou zimu zahálí někde ve sklepě nebo v garáži a na vzduch se dostanou až s první dubnovou středou, kdy vyrážíme na první jarní oddílovou vyjížďku.

Vzít takovéto kolo a hned se na něm rozjet je velmi riskantní jednak co se týče vlastního poškození kola, ale hlavně kvůli riziku vlastního zranění.

Pravidelné prohlídky by proto měly patřit k jednomu z vašich cyklistických rituálů prováděných zběžně pokaždé před tím než vyjedete a důkladně alespoň třeba jednou za měsíc.

Před první vyjížďkou je však takováto prohlídka kola vysloveně nutností.

Máte-li kolo v pořádku, prohlídka vám nezabere déle než čtvrt až půl hodinky.

ObrazekPřed prohlídkou  je nutno kolo pořádně umýt a promazat důležité části (důkladně řetěz - nezapomeňte olej pořádně setřít, ať se na řetěz nelepí špína, olej má smysl pouze uvnitř řetězu, ne na povrchu, namazat vidlici dle návodu výrobce, vhodným olejem máznout zadřená lanka, olejem ošetřit a vyleštit ke korozi náchylné součástky).

Pravidelné prohlídky a drobná operativní údržba jsou nejlepší prevencí před většími a obtížně opravitelnými závadami. Sestávají z řady velmi jednoduchých úkonů, které nezaberou příliš mnoho času. Doporučuje se provádět je týdně (při každodenních či téměř každodenních jízdách) nebo měsíčně (při občasných vyjížďkách). Předcházet by jim měla každoroční velmi důkladná jarní předsezónní údržba spojená s rozebráním, vyčištěním a promazáním všech mechanismů, které to vyžadují.

Pravidelná preventivní prohlídka obvykle zahrnuje tyto úkony (tučně jsou zvýrazněny nejpodstatnější informace, červeně ty úkony, které by měly být provedeny před každou vyjížďkou):

  • brzdy, postupně přední a zadní, vyzkoušíme držením kola za řidítka, stisknutím příslušné brzdové páky a tlačením bicyklu dopředu při současném vyvíjení tlaku shora na řidítka a na sedlo,
  • vizuálně kontrolujeme polohu brzdových špalíků vzhledem k ráfku a opotřebování špalíků,
  • Obrazekstiskem boků pneumatik prsty kontrolujeme tlak v pneumatikách,
  • postupně otáčíme předním a zadním kolem a sledujeme, jak lehce se otáčejí a zda "nehází" do stran,
  • hmatem se přesvědčíme o napjatosti paprsků obou kol, jestli je dostatečná a stejnoměrná,
  • uchopením předního a potom zadního kola v nejvyšším místě zkoušíme, zda se kola v nábojích neviklají,
  • pomalým otáčením pneumatik zjišťujeme ojetí vzorku, prodření nebo proražení pláště, cizí předměty v pneumatice,
  • sevřením předního kola mezi koleny za současného pootáčení řidítek ověřujeme spolehlivost spojení představce s přední vidlicí,
  • při stisknuté přední brzdě tlačíme bicykl dopředu, uvolníme a opakujeme, tak zjišťujeme případnou vůli v hlavovém složení (nutno utáhnout) nebo ve vidlici,
  • opakovaným stisknutím brzdových pák kontrolujeme lehkost chodu brzdových lanek v bowdenech a chod mechanismu brzd, sledujeme, zda nedochází k nadměrnému tření,
  • kontrolujeme lehkost otáčené všech částí uložených na ložiskách (náboje kol, středové složení, hlavové složení, pedály, kladky přehazovačky),
  • speciální měrkou zakoupenou v cykloprodejně nebo šuplerou měříme vytažení řetězu a zjišťujeme, zda není již řetěz potřeba vyměnit,
  • imbusy a klíčy správných velikostí zběžně ověříme, že nedošlo k povolení některých šroubků,
  • za jízdy nebo otáčením klik převodníku při zvednutém zadním kole přezkoušíme spolehlivou funkci měniče převodů a přehazovačky postupným řazením všech převodů, zejména posouváním řetězu do krajních poloh.

ObrazekV delších časových úsecích, podle počtu kilometrů za půl roku nebo za rok (nejlépe však podle potřeby), se provádějí náročnější údržbářské práce, ke kterým patří rozebrání, vyčištění a promazání ložisek nábojů kol, středového složení (pokud není střed zapouzdřený) a hlavového složení, ložisek SPD pedálů, výměna oleje ve vidlici a podobné náročnější úkony.

Jako pokračování tohoto článku se připravuje článek o servisu kola v domácí dílně (předsíni, garáži). Půjde o servisní opravy, které si člověk může udělat sám v teple domova, aniž by kolo muselo na (často zbytečně drahou) opravu do servisu.

část textu tohoto článku byly převzata z knihy:

HRUBÍŠEK, IVO Horské kolo od A do Z. Praha: Sobotáles 1996, s. 248 - 250. ISBN 80-85920-22-0.

(Zpracoval KUKI, 1. 4. 2007)